Akcje do Ps’a od Jest Rudo

Powiem wam, że stała się rzecz dziwna. Ogólnie nie jestem typem człowieka, który lubi cukierkowe kadry. Wolę wyraźne kontrasty i bardziej rustykalny styl. Jednak pewnego dnia przez przypadek trafiłam na bloga Jest Rudo . Przeglądałam go dosłownie strona po stronie i nie wiedzieć czemu zakochałam się w tych cukierkowych kolorach. Gdy zobaczyłam post Natalii na facebooku odnoście jej akcji do Phtoshopa, niewiele myśląc zgłosiłam się do ich nabycia. Właśnie – niewiele myśląc. Gdy już je dostałam uświadomiłam sobie, że to kompletnie nie mój styl 😀 Mimo wszystko po 4 miesiącach (aż 4 miesiącach) postanowiłam zrealizować sesję zdjęciową w cukierni, jaką poddałam jedynie pod akcje Natalii. Niestety nie mogę przedstawić wam całości zdjęć bo dotyczą dość ważnego projektu, ale chciałam za pomocą trzech fotografii pokazać działanie owych akcji.

Czym są akcje? Akcje to podobnie jak presety filtry fotograficzne (zapisane wcześniej konkretne ustawienia obróbkowe), jakie nakłada się na zdjęcia by nadać im ciekawy efekt.

  1. Czy konkretna akcja pasuje do każdego zdjęcia?

To najczęstszy błąd myśleniowy początkowych fotografów. Fakt akcje i presety to ustawienia jakie mają na celu uatrakcyjnić naszą fotografię, jednak nie na każdym zdjęciu będą wyglądały tak samo. Każde z naszych zdjęć robione jest na różnych ustawieniach przysłony, czasu oraz ISO. Oznacza to, że będą różnić się między sobą dynamiką, kontrastem, jasnością. Wszystkie te czynniki wpływają na końcowy efekt zdjęcia, który po nałożeniu danej akcji również będzie prezentował się na rozmaite sposoby. Nie można pojawić się na stronie z akcjami czy presetami i kupić którąkolwiek z nich mając przekonanie, że nasze zdjęcia po ich zastosowaniu będą wyglądały tak samo idealnie. Nie! Oprócz użycia akcji trzeba samodzielnie skorygować ustawienia pasujące do konkretnego, obrabianego zdjęcia.

       2. Czy akcje można łączyć?

TAK, TAK, TAK! Ogólnie jeśli już wybierzemy jakąś akcję to jesteśmy przekonani, że w stu procentach powinna oddawać klimat naszego zdjęcia. Czasem jednak coś nam nie pasuje i decydujemy się na nałożenie filtrów 😛 Przykład poniżej.

Lawenda & Sorbet – akcje z bloga Jest Rudo

lawenda-i-sorbet

          3. Po co są akcje?  Czemu fotografowie ich używają?

Można oczywiście obrabiać każde zdjęcie oddzielnie, od podstaw. Często daje nam to ogrom satysfakcji, ale co w przypadku gdy jesteśmy w trakcie realizacji ciekawej sesji zdjęciowej i do obróbki mamy 150 zdjęć? Chcemy przede wszystkim aby były one spójne obróbkowo. Aby każde z nich pasowało zarówno do następnego jak i poprzedniego. Jednym słowem, nadajemy im pewnego rodzaju klimatu, który sprawi że nasze zdjęcia będą inne niż wszystkie.

Lawenda – akcja z bloga Jest Rudo ; Pozuje – Patrycja

lawenda2

     4. Co sprawia, że tak bardzo kochamy presety i akcje?

Powód najszybszy a jednocześnie najprostszy: Jednym kliknięciem myszki można całkowicie zmienić charakter swojego zdjęcia a przy tym często uzyskać efekty, których jako początkujący fotografowie, sami byśmy nie osiągnęli.

Wanilia – akcja z bloga Jest Rudo

wanilia

A wy? Macie ulubione akcje i presety?

7 Comments Add yours

  1. Pipi pisze:

    Swoją droga super torebka:D

    Lubię to

  2. Ofuniowo pisze:

    Ciekawy post 🙂 nie zajmuję się fotografią, ale dowiedziałam się czegoś nowego 🙂

    Lubię to

    1. literattka pisze:

      Dzięki za odwiedziny!

      Lubię to

  3. Sylwia pisze:

    Bardzo lubię jak zdjęcia tworzą spójną całość. Dobranie ich i zgranie graficzne to nie lada sztuka. No chyba że ma się wprawę 😉

    Lubię to

    1. literattka pisze:

      Największa zmora każdego fotografa – jak obrobić cała sesje aby była spójna 🙂

      Lubię to

  4. Nie spotkałam się wcześniej z opisywanymi przez Ciebie pojęciami, ale też jakoś szczególnie nie siedzę w fotografii. Nie mniej jednak, może kiedyś się przydać 🙂

    Lubię to

    1. literattka pisze:

      OBy , oby:) Dzięki za komentarz.

      Lubię to

Skomentuj

