Poznaj swój aparat (na podstawie Canona).

Doskonale pamiętam jak w 2008 roku po raz pierwszy kupiłam sobie własny aparat. Cała moja pierwsza wypłata została przeznaczona na przyjaciela, z którym spędzałam wtedy większość czasu. I tu pojawia się jedno z ważniejszych pytań. Czy Ty – użytkowniku swojego aparatu, przeczytałeś jego instrukcję od A do Z? Ja byłam leniem i myślałam, że wszystko samo się rozwiąże. Wcale tak nie jest. Nasz aparat ma mnóstwo wbudowanych funkcji i jeśli dopiero zaczynasz, poznanie go przynajmniej w 2/3 zajmie ci mnóstwo czasu. W poniższym poście postanowiłam przedstawić wam waszego fotograficznego przyjaciela pokazując tylko  podstawowe widoczne funkcje i ustawienia w wielkim skrócie. Zatem do dzieła:

aparat1poprawne

  1. Przełącznik ON/OFF – tu za wiele wyjaśniać nie trzeba. Służy do włączania naszego sprzętu.
  2. W tym miejscu w wielu lustrzankach (ale nie we wszystkich) umiejscowiona została wbudowana lampa błyskowa. I choć w fotografii typowo amatorskiej będziecie jej używać to z biegiem czasu gdy wasze umiejętności przejdą na wyższy poziom, przesiądziecie się na lampę zewnętrzną z możliwością regulacji kierunku błysku, której wbudowana lampa nie posiada. Przy wbudowanym fleszu aparat sam dokonuje pomiaru potrzebnej siły błysku mierząc natężenie światła odbitego od fotografowanego przedmiotu. W przypadku chęci samodzielnej regulacji natężenia flesza, kompensujemy dodatnio bądź ujemnie siłę błysku (to jednak w późniejszych postach).
  3. Liczba ukazuje wartość ustawionego czasu.
  4. Liczba ukazuje wartość ustawionej przysłony (więcej tu – klik).
  5. ISO – wrażliwość matrycy aparatu na światło. Im wyższa tym zdjęcie jest jaśniejsze ale jednocześnie gorszej jakości przez pojawiające się szumy.
  6. Tryby pomiaru światła – Każdy z wybranych trybów mierzy światło w różnych obrębach kadru.
  7. Przycisk umożliwiający wybór punktów autofocusa. Pozwala nam to na ustawienie jednego konkretnego punktu, na który będziemy chcieli uzyskać ostrość naszego zdjęcia.

Tu dodatkowo po lewej stronie u góry pojawia się pokrętło z różnymi znacznikami. A oto ich znaczenie:

M – tryb manualny. Do posługiwania się tym trybem niezbędna jest wiedza fotograficzna. Ów tryb zapewnia nam kontrolę nad wielkością otworu przysłony i czasem migawki.

Av/A – tryb preselekcji przysłony. Ty ustawiasz przysłonę, a aparat dobiera do niej odpowiedni czas.

Tv/S – tryb preselekcji migawki. Ty wybierasz czas, a aparat dobiera odpowiednią przysłonę.

P – tryb program. Aparat ustawia czas otwarcia migawki i przysłonę, a ty możesz kontrolować inne ustawienia, np. ISO.

 

APARAT 4

8. Ekran – dzięki niemu mamy możliwość podglądu zdjęcia po jego wykonaniu bądź fotografowania w trybie podglądu na żywo ( o ile nasz aparat umożliwia nam takową funkcję).

9. Wizjer – Niby niepozorna część a to dzięki niemu jesteśmy w stanie (przy pomocy wbudowanych luster i pryzmatów) zobaczyć obraz w taki sposób, jaki widzi go dokładnie nasz obiektyw. Poza tą funkcją w wizjerze wyświetlają się również dodatkowe funkcje takie jak np. wartość ustawionej przysłony.

10. Przycisk umożliwiający fotografowanie i filmowanie w trybie podglądu na żywo.

11. Lupka – to dzięki niej powiększamy obrazy na naszym wyświetlaczu w celu określenia ich ostrości.

12. Przegląd wykonanych dotąd zdjęć.

13. Pokrętło funkcyjne –  Podstawowe narzędzie do poruszania się po menu aparatu.

14. Kosz – Usuwamy zbędne elementy.

15. Menu – Pozwala nam na zmianę wszelkich ustawień.

16. GRIP – nie ma go w standardowym wyposażeniu aparatów. Jest to dodatkowy zasilacz na baterie do aparatu.

Oczywiście w każdym ze sprzętów jest tego o wiele więcej, Jednak przedstawione tu minimum powinno wam na początku w zupełności wystarczyć.

 

9 Comments Add yours

  1. W zeszłym tygodniu znalazłem starą kliszę do wywołania. Za kilka złotych udało się wyjąć film, ale serwis fotograficzny nie mógł zrobić odbitek (klisza z 2004 roku, więc sporo wspomnień do podglądu – nie to co teraz w cyfrze). Udało mi się wykorzystać mojego Nikonka jako „skaner”:) Oczywiście z makro obiektywem. Negatywom odwróciłem kolory w aplikacji i mam cyfrowe odbitki:) Polecam spróbować (pracuję nad takim poradnikiem na swoim blogu).
    pozdrawiam

    Polubione przez 1 osoba

    1. literattka pisze:

      Super! Sama bym chętnie poeksperymentowała w ten sposób ale nie mam skad wziac kliszy;D u mnie wszystkie zdjecia wywoływano na bieżąco 😉 juz ide cie obserwować 😉

      Polubione przez 1 osoba

    2. literattka pisze:

      O ile podasz link 🙂

      Polubienie

  2. Ja do tej pory odkrywam nowości w swoim aparacie, a już trochę go mam:P

    Polubienie

    1. literattka pisze:

      Tak to juz jest ;D

      Polubienie

  3. Ja wolę robić zdjęcia moim HTC, jakoś lepiej mi wychodzą, no i mam go zawsze przy sobie 🙂 Nie wiem kiedy się w końcu zdecyduje na zakup jakiegoś dobrego aparatu.

    Polubienie

    1. literattka pisze:

      Ah bo zrobic dobre jakościowo zdjecie aparatem (w dodatku dobierając własnoręcznie ustawienia) to jest jednak sztuka 😉 a w telefonie mamy wszystko zautomatyzowane 😉

      Polubione przez 1 osoba

  4. kulturalnyswiatm pisze:

    Jakie modele polecasz ze średniej półki?

    Polubienie

    1. literattka pisze:

      Zalezy co dla kogo jest średnia polka;) dla mnie to np canon 6d (ktorym osobiście sie posługuje). Pełna klatka ale do wysokiej Polki 5d mk III jednak mu daleko 😉 dla innych średnia polka mogą byc 70d, 80d czy nawet 7d 🙂
      Ale to obiektyw jest miłością fotografowania, body to tylko rozum.

      Polubienie

Skomentuj

